Södra Afrika 2010-2011

4 länder i södra Afrika:
En rundresa genom Sydafrika, Swaziland, Zimbabwe och Botswana.

19 december 2010 - 7 januari 2011

Rundresan - vyer

En resa vi gjorde med vår son Robin och sonhustru Dalia med Thabela Travel över jul- och nyårshelgerna 2010.

Bilderna nedan är en bråkdel av vad vi fotograferade.
Tyvärr så lämnades systemkameran hemma så samtliga bilder är tagna med vår lilla resekamera Lumix DMC-TZ7,
vilket stundtals visar sig i bildkvaliteten.

FÅGLAR | DÄGGDJUR | KRÄLDJUR | INSEKTER

Kapstaden med omnejd, Sydafrika

Vi flög från från ett Europa i snökaos via München, en av de få öppna flygplatserna, till Johannesburg och sedan vidare till Kapstaden där vi landade på förmiddagen den 20 december. 40 graders temperaturskillnad, minus 10 hemma och plus 30 i Kapstaden.

Vi blev upphämtade av vår guide på flygplatsen och åkte direkt till Taffelberget då vädret var sådant att linbanan definitivt gick (vilket inte hände alla dagar pga vinden). Fantastisk utsikt! Vi fick även en komprimerad stadstur innan vi kördes till hotellet, Ambassador Hotel.

Vi spenderade ytterligare fyra dagar i Kapstaden med omnejd. Söderut till Godahoppsudden (21 dec), Apartheidmuséet och Township Langa (22 dec), Stellenbosch med vinprovning (23 dec) samt Robben Island, Nelson Mandelas fängelseö (24 dec).

Kapstaden

24 december 2010
Julbord

Garden Route, Sydafrika

Tidigt på morgonen den 25 december lämnade vi Kapstaden i bil med kurs mot Garden Route. Vi åkte i en VW buss med vår guide som chaufför.

Vi åkte highway #2 till Wilderness när vi sov över en natt. Dagen därpå åkte vi över bergen till Oudtshoorn där vi först besökte Cango Caves (fantastiska grottformationer) och sedan en strutsfarm (26 dec). Dagen efter åkte vi vidare genom Ksysna, Plettenberg Bay fram till Tsitsikamma National Park (27 Dec). Vilka vyer!

26 december 2010
Iakttagen

The young couple

27 december 2010
Vi hänger i Tsitsikamma

St. Lucia, Sydafrika

Dagen (28 dec) började med bilfärd från Tsitsikamma Village till Port Elizabeths flygplats. Därefter flyg upp till Durban. Ny hyrbil, fortfarande med Badrash som chaufför och guide. Vi körde fortfarande på highway #2 och körde sedan direkt upp till St. Lucia.

Dagen efter (29 Dec) var det båttur på floden på fm, naturpromenad på em, och en Sydafrikansk grillkväll (s.k. Braai).
Vi har kommit närmare naturen nu, många skyltar har vi sett ...

Det går vilt till

28 december 2010
Marknaden

29 december 2010
Sydafrikansk braii (BBQ)

Indiska oceanen

Swaziland

På morgonen (30 dec) fortsatte vi mot Swaziland.

Första stoppet blev tidigt på fm då vi stannade vid Hluhluwe National Park. En kvinnlig ranger körde oss runt i nationalparken och vi såg många djur och fåglar. Höjdpunkten blev tre noshörningar i en lerpöl på 5 meters avstånd. Läskigt och häftigt samtidigt!

Resten av dagen tillbringades i bilen medan regnet strilade utanför. Övernattade gjorde vi på ett lyxhotell med en överdådig middagsbuffé.

In i bilen igen på Nyårsaftonens morgon. Mot Krügerparken!
Efter stund ville jag stanna och ta några fotografier. Ur tomma intet uppenbarade sig plötsligt en "gatuförsäljare" mitt ute på tomma landsbygden vid ett stånd jag ej lagt märke till. Vi köpte några saker, kanske mest av empati för den förhoppningsfulle försäljaren.

Precis utanför gränsen av Swaziland, när vi kommit tillbaka in i Sydafrika, låg en Swaziländsk kulturby. Folk bodde och arbetade där.
Musikuppvisning med dans följde, och vi satt inte bara still ...

Game drive

30 december 2010
Trafikstörning

31 december 2010
Gatuförsäljare

Kulturutbyte

Krugerparken & Vägen till Johannesburg

Vi kom till Kruger Park Gate Lodge på eftermiddagen (31 dec). Nyårsmiddag serverades på hotellet, men det blev en stillsam sådan. Dessutom en kväll garanterat fritt från raketer och ett tidigt sänggående.

På morgonen (1 jan) vid femtiden var det dags för dagens första game drive. Krugerparken var lite annorlunda än jag föreställt mig. Mycket buskvegetation som gjorde det svårt att ha översikt. Men när vi summerade dagen efter ytterligare en game drive på eftermiddagen kunde vi räkna in "The Big Five", dvs buffel, elefant, leopard, leopard och noshörning.

Dagen därpå (2 jan) blev en heldag i bilen då vi avverkade dryga 50 mil till Johannesburg, dock med ett antal pauser bl.a. Blyde Canyon.
På kvällen hade vi avskedsmiddag med vår guide Badresh som nu skulle lämna oss. Resterande del av resan var vi själva.

Örnkoll

1 januari 2011
Bron över floden Sabie

Blyde Canyon

2 januari 2011
The last supper

2 januari 2010

Zimbabwe

På morgonen (3 jan) flög vi från Johannesburg till Victoria Falls i Zimbabwe. Själva proceduren att komma in i Zimbabwe tog tid eftersom alla skulle betala för visum, samt all administration skedde för hand. Många kopior behövdes, som producerades med gamla hederliga kalkerblad ...

Nåväl, upphämtade blev vi och transporterade till vårt hotell Ilala Lodge Hotel. Vi beslutade oss för att ta en promenad på direkten. Vi hann knappt ut på gatan innan vi blev "uppraggade" av en turistpolis vid namn Filimon. Filimon var en hjälpsam kille som hjälpte oss att undvika de värsta turistfällorna, samt guidade oss runt i den relativt lilla staden. Han hjälpte oss också med mycket tillfälliga turistvisum till Zambia så vi kunde gå ut på Victoria Falls Bridge på gränsen mellan ZImbabwe och Zambia.

Dagen efter (4 jan) var det dags att bese fallen. Även om det var lågvatten var det otroligt mäktigt. Vi gick längs en stig i princip på kanten till den kanyon som vattnet grävt sig ner i. Det var som att promenera i ett konstant duggregn.

På eftermiddagen var det dags för båttur på Zambesifloden och på kvällen en traditionell Boma Dinner, BBQ à la Zimbabwe.

Turistpolisen Filimon

3 januari 2011
Victoria Falls Bridge

Victoriafallen

4 januari 2011
Afternoon tea på Zambesifloden

Boma dinner - BBQ à la Zimbabwe

Botswana

På förmiddagen (5 jan) kördes vi från Victoria Falls till Chobe Safari Lodge i Botswana, resans sista mål.
På eftermiddagen hann vi med en båttur på Chobe River med fokus på djur och fåglar.

Dagen därpå (6 jan) blev det två game drives, en tidig morgontur och en eftermiddagstur. På eftermiddagens hade vi turen att få se lejon som parade sig. Turistbilarna flockade sig, för de rangers som körde ha radiokontakt med varandra så ryktet spreds snabbt.

Den 7 januari började så hemresan. Bil till Victoria Falls, flyg till Johannesburg, flyg till London och så till sist flyg till Stockholm.
Hem till vintern kom vi den 8 januari efter en helt underbar resa!

Fiskare vid Chobe River

5 januari 2011
Crocodile Dundee's rum

Morgonstund har guld i mun

6 januari 2011
Turister som tittar ...

Afrikansk solnedgång

5 januari 2011

Fåglar

Djur, fåglar och insekter såg vi lite varstans. Framförallt dock under de "game drives" vi gjorde:

Hluhluwe - 30 december (fm)
Krugerparken - Jan 1 (fm & em)
Zambesi River Cruise - Jan 4 (em)
Chobe River Cruise - Jan 5 (em)
Chobe National Park - Jan 6 (fm & em)

Tyvärr så kunde inte kameran fånga fåglarna på ett tillfredställande sätt. De satt oftast på för långt håll vilket gjorde våra bilder ganska brusiga. Har dock tagit med en del nedan, en del kanske inte borde komma ha varit med. Får väl anföra dokumentationsskäl.

Direkt till fågelbilderna

Zambesi River

Däggdjur

Sedda däggdjur
Afrikansk buffel, Chacmababian, Ellipsvattenbock, Flodhäst, Giraff, Impala, Lejon, Leopard, Letjevattnebock, Noshörning, Nyala, Sabelantilop, Savannelefant, Sebramanguster, Strimmig gnu, Större kudo, Stäppzebra, "Vervet Monkey" och Vårtsvin.

DÄGGDJUR

(Mungos mungo)

Kräldjur

Sedda kräldjur
"Angulate Tortoise", "Flap-necked Chameleon", Nilkrokodil, Nilvaran, Spekes ledsköldpadda, Sydlig klippagamödla.

KRÄLDJUR

(Chamaeleon dilepis)

Insekter

Sedda insekter
African Monarch och Garden Acraea.
Någon art av African Mantis, någon art av Dyngbagge samt någon art av Millipede.
Ett större antal oidentifierade insekter.

INSEKTER - identifierade
Garden Acraea
(Acraea horta)

Tsitsikamma
African Monarch
(Danaus chrysippus)

KwaZulu-Natal, Sydafrika
INSEKTER - släkte men ej art