FAMGUS VYKORT - VYKORTSSNURRAN

Vykortsområde #194

Sidan uppdaterad den 4 april 2023

Douglas DC8-10
VC
Vykortets titel: United Air Lines DC-8 Jet Mainliner, world's largest, most luxurious jetliner spans the continent at nearly 10 miles a minute and puts Hawaii only 5 hours away from the Mainland.
Förlag: United Airlines (Airline issued)
Foto: okänd.
Onumrerat.
Obegagnat.

Douglas DC-8
(samlar jag)

Flög för första gången 1958. Byggdes under åren 1958-1972 i 500+ exemplar.
Tillverkades i sju olika serier: Serie 10, 20, 30, 40, 50, Super 60 och Super 70 (endast uppgraderingar).
SAS flög 7x Serie 30, 3x Serie 50, 10x Serie Super 62 och 6x Serie Super 63, dvs 26 flygplan totalt.

Douglas DC-9
(samlar jag inte)

Flög för första gången 1965. Byggdes under åren 1965-1982 i 900+ exemplar.
Tillverkades i fem olika serier: Serie 10, 20, 30, 40 och 50.

DC-9 serierna 10-50 kallas ofta för första generationen.
Den andra generationen utgörs av MD plan, dvs när Douglas Aircraft hade gått ihop med McDonnell Aircraft. Här finns serierna MD-80 coh MD-90.
Den tredje generationen utgörs av Boeing 717 (ursprungligen MD-95).

Douglas DC-10
(samlar jag inte)

Flög för första gången 1970. Byggdes under åren 1970-1980 i 366 exemplar.
Ett antal varianter fanns, tre initiala som kompletterades med frakt- och långdistansvarianter senare.

Nästa vykortsområde
VC
VC
VC
VC
VC
Scanair DC-10
flög 7 olika flygplan av modellen DC-10.
På bilden en DC-10-10, SE-DHY, på väg att starta från Arlanda flygplats 1989.
Swissair DC-9
flög över 40 olika flygplan av modellen DC-9.
På bilden en DC-9-15, HB-IFA, möjligen i luften ovanför Schweiz?
KLM DC-8
flög 29 olika flygplan av modellen DC-8.
På bilden en DC-8-32,
PH-DCE, döpt till
Thomas Alva Edison.
Kiki-No-Ma Lounge
i Japan Air Lines
Douglas DC-8.
Dessa reklamkort från flygbolag har jag fler av under tidigare år, dvs DC-4 och DC-6 interiörer.
Las Palmas flygplats boardar ett gäng
turister (?) en DC-8 från det brasilianska flygbolaget Panair do Brasil. Bolaget flög denna DC-8 mellan 1961 och 1965. Panair do Brasil tvingades av den då sittande militärregeringen att lägga ner 1965. Flygplan och rutter togs över av Varig och Cruzeiro do Sul.


Klicka på symbolen för en slumpmässig sida

Douglas DC-8

Douglas DC-8 byggdes i 500+ exemplar mellan 1958-1972.
Sju olika serier förekommer, där serie 70 endast var uppgraderingar och ej nytillverkning.

Serie 10
DC-8-1x
xxx
VC
Förlag: xxx
Fotograf: xxx
Nr: xxx
Postgånget/Obegagnat
[gamla formatet 9x14 cm]
Serie 20
United Airlines DC-8-21
N8028U
VC
Förlag: United Air Lines
(airline issued)
Fotograf: okänd.
Onumrerat
Obegagnat
[gamla formatet 9x14 cm]
Serie 30
Pan Am DC-8-32
N803PA
VC
Förlag: Conwa, Hamburg, Tyskland.
Fotograf: okänd.
Nr: G 355
Obegagnat
[A6 formatet 10x15 cm]
Serie 40
Alitalia DC-8-43
Ej läsbar registrering
VC
Förlag ej angivet.
Fotograf: okänd.
Nr: 1081
Daterad 14 oktober 1973
[A6 formatet 10x15 cm]
Serie 50
Iberia DC-8-52
EC-ARB
VC
Förlag: Dominguez, Madrid, Spanien.
Fotograf: okänd.
Nr: 100
Obegagnat
[A6 formatet 10x15 cm]
Serie Super 60
SAS DC-8-62
OY-KTD
VC
Förlag: SAS (airline issued)
Fotograf: okänd.
Nr: 976027
Obegagnat
[A6 formatet 10x15 cm]