ÖLAND II 2015

Med svärmor till Öland 21-25 juli 2015.

Bilder från den Ölandsresa hustrun och jag gjorde tillsammans med svärmor tisdag-lördag 21-25 april.

Bodde gjorde vi previs som i april på Bo Pensionat i Vickleby där vi åt och sov gott alla fyra nätterna. Direkt när vi kom ner vid ett-tiden åkte vi till Ottenby och den södra udden. Mycket folk på plats. Förvånansvärt många barnfamiljer. Många utan direkt fågelskådarambitioner utan mer vanliga turister. Vi såg inte speciellt många olika arter på den södra udden. Dock passade vi på att fråga var de hade sett Biätarna. Vi fick de efterfrågade anvisningarna och så började det regna ... Dock efter att paus på en second hand butik så upphörde regnet och vi kunde ta oss ut i den södra lunden till det nya fågeltornet vid Schäferiängarna. Efter en stunds spanade så vi då syn på Biätarna, åtminstone tre olika såg vi. Jätte-roligt!

Den andra dagen var vi nere tidigt i Beijershamn som blev en klar favorit. Vi har nog aldrig sett så mycket vadare på en gång. Det "kryllade" av Kärrsnäppor, måste ha varit tusentals. Vi såg även Spovsnäppor samt Kustsnäppor i stora antal. Så nära vi kom dem, den var första parkett! Dagen i övrigt spenderades på Solliden och Borgholms slottsruin. På hemvägen till Vickleby åkte vi den östra kustvägen och stannade till vid naturreservatet Möckelmossen. Inte mycket liv.

Torsdagen, som var vår tredje dag, började igen tidigt nere i Beijershamn. Inte lika mycket fågel denna gång, men Sandlöpare kunde adderas som ny art. Vi fortsatte sedan mot den norra udden. Ett stopp gjordes vid naturreservatet Horns Kungsgård. Vid Hornsjön kunde vi se både Skräntärna och Fiskgjuse. På väg tillbaka till bilen såg vi en Ängshök vilket för oss var en ny art. Många fjärilar fanns också att beskåda. Av en annan besökare fick vi tipset att köra den lilla grusvägen längs kusten vidare norrut, vilket vi gjorde. Härlig utsikt mot Blå Jungfrun hade vi. Efter lunch fortsatte vi hela vägen upp till norra udden, där hustrun och jag klättrade upp till toppen av fyren Långe Erik. På hemvägen bad för de modiga i havet längs Böda kusten.

Fredagen som var vår sista utflyktsdag på resan tillbringade vi på den södra delen av ön. Vi började i Eckelsudde där vi såg sälar på håll och fåglar på närmare håll.
Bl. a. en Svarttärna förutom de vanliga vadarna. Vi fortsatte sedan en bit söderut för att vid Södra Möckleby börja tvära över alvaret. Vi stannade till vid naturreservatet Stormaren men den var nog fel säsong. Den lilla sjön var helt igenväxt och vi såg sparsamt med fåglar. Vi fortsatte i ställer till den östra sidan där vi besökte Gräsgårds hamn och sedan Seby läge. Vi det senare fick vi syn på en Roskarl, årets första. Lunch tog vi sedan på restaurangen vid SOFs bokhandel i Stenåsa. På bokhandeln shoppades det en del böcker samt ett nytt stativhuvud till kameran. Fattigare men lyckligare kan man väl sammanfatta det med!
På sen eftermiddagem blen det sen stopp vid Vickleby Alvar samt återigen Beijershamn.

På lördagen släppte vi av svärmor på flygplatsen i Kalmar för flyg hem till Stockholm medan vi fortsatte rean till Karlskrona för besök hos kompisar. Att SAS sedan ställde in flyget och svärmor tvingades övernatta i Kalmar till nästa dag är en annan historia ...

Öland är dock fantastiskt. Vi lär åka dit igen.

Sedda fåglar
Biätare, Bofink, Brun kärrhök, Brushane, Buskskvätta, Drillsnäppa, Ejder, Fiskgjuse, Fiskmås, Fisktärna, Gluttsnäppa, Gravand, Grå flugsnappare, Gråhäger, Gråsparv, Gråtrut, Gräsand, Grönbena, Grönfink, Gulsparv, Gulärla, Gärdsmyg, Havstrut, Hussvala, Hämpling, Kaja, Kanadagås, Kentsk tärna, Knipa, Knölsvan, Koltrast, Korp, Kråka, Kustsnäppa, Kärrsnäppa, Ladusvala, Ljungpipare, Nötväcka, Pilfink, Ringduva, Roskarl, Råka, Rödbena, Rödglada, Rödhake. Silvertärna, Skata, Skrattmås, Skräntärna, Småsnäppa, Sothöna, Sparvhök, Spovsnäppa, Stare, Steglits, Stenskvätta, Storskarv, Storskrake, Storspov, Strandskata, Större strandpipare, Svarttärna, Sädesärla, Talgoxe, Tofsvipa, Tornseglare, Trana, Törnskata, Törnsångare, Vitkindad gås, Ängshök och Ängspiplärka.