This page shows my collection of postcards from Transair.

Quoted from Wikipedia:

SVENSKA/SWEDISH:

Transair Sweden AB var en pinojär inom svensk flygcharter. Företaget grundades i Stockholm av Kjell Peterzén som kom utanför Malmö. 1951 med transport av tidningar som huvuduppgift. 1953 fick företaget upp ögonen för de växande turistströmmarna och nya DC-3-plan inköptes för direktcharter. Transair Sweden är ett av Sveriges genom tiderna mest kända charterbolag, med huvudkontor i Stockholm (1951-1961) och Malmö (1961-1981).

Fram till 1966 var Transair det ledande charterbolaget i Sverige, på hösten detta år meddelade Vingresor att det tänkte övergå till att anlita Scanair för flygcharter, vilket kom som en chock för Transair. Detta innebar att stora summor pengar gick förlorade och Transair fick söka samarbete med SAS för att klara ekonomin. 1967 skrevs ett avtal med SAS om att nyttja Transairs flotta under 14 år, detta bröts dock redan 1974 av SAS då driftkostnaderna enligt SAS blivit för höga. SAS hävdade också att de istället vill ha ett närmare samarbete med Scanair. På grund av kontraktsbrott tvingades SAS betala 20 miljoner i skadestånd, kontraktet med Transair upphörde att gälla den 1 oktober 1975. Då Transair sedan sextiotalet var en del av koncernen SAS var framtiden för företaget inte ljus. Den runda solen på Transairs plan överfördes till Scanair och SAS styrelse beslutade slutligen att all verksamhet med Transair skulle upphöra senast 1981. Den 6 september 1981 gick en 30-årig epok i graven när den sista flygningen med Transair (Boeing 727 SE-DAA) genomfördes (Rhodos-Malmö T&R). Genom Transair kom svenskarna för första gången till sol-länderna och "Sun Jet" blev ett begrepp, vilket senare levde vidare inom SAS-gruppens charterflaggskepp Scanair.

ENGLISH:

Transair Sweden (not to be confused with another Transair Sweden that operated between 2002–2003) began as Nordisk Aerotransport AB in 1950 with the purpose of flighing newspapers from Stockholm to other locations in Sweden using Airspeed Oxford aircraft. In 1953 passenger charters were begun using Douglas DC-3 and soon after the name was chanted to Transair Sweden. In 1957 the Curtiss-Wright C-46 Commando aircraft introduced. Douglas DC-6 acquired from SAS were introduced in 1959. In 1968 nine Douglas DC-7C were bought from Eastern Airlines were added to the fleet for use during the civil war in Congo on behalf of the United Nations.

Freight flights on behalf of SAS were begun to cities such as Malmo, Copenhagen, Hamburg, Amsterdam and Paris. In 1967 Boeing 727-134s were acquired but those were not kept very long. But a year later Transair was bought by the Svenska Handelsbank and financing was introduced to acquire once again jet aircraft. Shortly thereafter SAS took a majority holding in Transair Sweden and the airline was kept flying independently under its own colors taking tourists to Spain, the Canary Islands and other Mediterranean destinations. In 1981 SAS sold all the 727s and the employees integrated into SAS.

The Fleet (10)

Crews & Passengers (0) | Destinations (0) | Miscellaneous (0)

Current number of postcards on this page:
10

This page was last updated on February 6, 2011

The Fleet
DC-6
DC-6
SE-BDF "Knut Folke"
(in the background)
In service with Transair 1960-1966
Bulltofta Airport, Malmö, Sweden

A6 size (105 mm x 148 mm)
B&W photography

Published by: Transair.
(Unnumbered)

Photo: Alice Strid

Unused

DC-6
SE-BDM "Tommy Folke"
In service with Transair 1960-1965
Bulltofta Airport, Malmö, Sweden

A6 size (105 mm x 148 mm)
Color photography

Published: AB Grafisk Konst.
(Nr: 5/51)

Photo: Giovanni Trimboli.

Unused

DC-6B
SE-BDG "Stockholm"
In service with Transair 1961-1965

A6 size (105 mm x 148 mm)
Color photography

Published by: Transair.
(Unnumbered)

Photo: Unknown

Unused

DC-6
Unknown registration
Bulltofta Airport, Malmö, Sweden

A6 size (105 mm x 148 mm)
Color photography

Published by: Krüger.
(Nr: 964/22)

Photo: Unknown

Postally used 1965

DC-6
Unknown registration
Bulltofta Airport, Malmö, Sweden

A6 size (105 mm x 148 mm)
Color photography

Published by: Krüger.
(Nr: 964/22)

Photo: Unknown

Unused

C-46 and DC-6 aircrafts
Bulltofta Airport, Malmö, Sweden

A6 size (105 mm x 148 mm)
Color photography

Published: Svenska Biblioteksförlaget, Malmö.
(Unnumbered)

Photo: Okänd

Postally used 1966

DC-6 aircrafts
Bulltofta Airport, Malmö, Sweden

A6 size (105 mm x 148 mm)
Color photography

Published by: Berndt Johnsson AB, Malmö.
(Nr: C 61)

Photo: Unknown

Postally used 1968

Douglas DC-7
DC-7B
SE-ERD
In service with Transair 19xx-1969

Old postcard size 14x9 cm
Color photography

Published by: www.aviationcards.com.
(Nbr: 91)

Photo: Bill Thompson

Unused

DC-7B
SE-ERE
In service with Transair 19xx-1969

Old postcard size 14x9 cm
Color photography

Published by: www.aviationcards.com.
(Nbr: 97)

Photo: Bill Thompson

Unused

Boeing 727
Boeing 727
SE-DDA "Midnight Sun"
In service with Transair 1967-1981

A6 size (105 mm x 148 mm)
B&W photography

Published by: Transair.
(Unnumbered)

Photo: Unknown

Unused

Crews and Passengers
Destinations
Miscellaneous