FAMGUS VYKORT - VYKORTSSNURRAN

Vykortsområde #122

Sidan uppdaterad den 12 mars 2023

Flugan
VC

Vykortets titel: Flugan.
Förlag: Lidingö Filatelistförening (Producerat av Postverkets Tryckeri 1984).
Foto: okänd.
Onumrerat.
Obegagnat.

Text på vykortets adressida:
Sveriges första verkliga flygplanskonstruktör heter Carl Richard Nyberg 1855-1939. Känd bl. a. för sina försök att åstadkomma flygdugliga, ångmaskinsdrivna flygdon. Han hade sin verksamhet på LIDINGÖ.
Maskinen kallades "Flugan".

Flugan

Carl Nybergs experimentflygplan.
Från 1899 började han göra experiment "för flygproblemets lösning" med sitt egenkonstruerade försöksflygplan Flugan. Proven utfördes på en rundbana av träplank, en så kallad karusellbana, utanför Nybergs villa på Täcka udden vid Grönstaviken på norra Lidingö och under vintern på en plogad rundbana på Askrikefjärdens is.

Omkring 1908 uppförde han en flyghangar med speciellt utformat tak och öppningsbar port mot sjön vid strandkanten nedanför sin villa, där han via en räls kunde få ut Flugan på isen. Flyghangaren och båthuset är sen 1985 byggnadsminnesförklarade.

Flugan var fem meter mellan vingspetsarna och hade en sammanlagd vingyta på 13 m². Motorn var en av Nyberg egenkonstruerad ångmaskin, tyvärr otillräckligt för att ordentligt få upp det 80 kilo tunga planet i luften.

Nästa vykortsområde
VC
VC
VC
VC
VC
Jag träffade på Carl Nybergs namn när jag började utforska min nya bostadsort Sundbyberg. Kortet ovan visar Nybergs fabrik som tillverkade blåslampor.
Carl Nyberg
var kanske mest känd som en av Sveriges första flygpionjärer med experimentplanet Flugan.
Han blev även internationellt känd för sina tidiga insatser på flygteknikens område. Han kom aldrig upp i luften utan avslutade sina försök 1909
Bron över till Lidingö.
Det var på Lidingö, Täcka Udden, som Carl Nyberg bodde. Även här som byggde, och testade sitt experimentflygplan
Flugan.
Vykortet ovan från Treab.
Carl Nyberg arbetade som uppfinnare även med förbättringar av fartygspropellrar. Han tog dock aldrig ut något patent för detta arbete.
En annan svensk uppfinnare, John Ericson, är kanske mest känd som uppfinnaren av den första funktionsdugliga propellern.
Ovan: John Ericsons staty i Göteborg.
Carl Nyberg ville kunna använda sig av ångmaskinen för att framföra flygplan.
Ett annat användningsområde för
bl. a. persontransport blev ångloken.


Klicka på symbolen för en slumpmässig sida