FAMGUS VYKORT - VYKORTSSNURRAN

Vykortsområde #158

Sidan uppdaterad den 20 mars 2023

Torslanda
VC
Vykortets titel: Hangaren, Göteborgs Stads Flyghamn, Torslanda.
Förlag: Calegi, Stockholm.
Foto: okänd.
Nr: 11973.
Postgånget 28 augusti 1973 (Göteborg Torslanda 50 år).

Torslanda

Flygplatsen invigdes den 5 augusti 1923.
Den hette ursprungligen Göteborgs Flyghamn då den förutom gräsfälten för landflygplanen hade Torsviken som landningsplats för sjöflygplanen. Flygfältet har utökats ett antal gånger genom åren. Kraven på en ny sjöflygplats försvann dock i början på på 1930-talet. Sjöflygplatsen stängdes f. ö. 1967.

Tre nya banor, som var permanentbelagda, invigdes 1948. De hade börjat byggas redan 1939 men andra världskriget kom emellan.

Den mest expansiva perioden var dock 1950- och 1960-talen. SAS and engelska BEA flög reguljärt från den och på 60-talet ökade charterflyget dramatiskt.

Allt har dock sitt slut så den 2 oktober 1977 startade och landade de sista flygplanen på Torslanda. Dagen efter togs Landvetter i bruk.

Nästa vykortsområde
VC
VC
VC
VC
VC

Deutsche Lufthansa
Dornier Do J Wal
D-861
Bilden tagen förmodligen runt 1925, eller några år senare. Planet flög 1925-31.

AB Aerotransport
Junkers G.24
S-AABG
Bilden tagen förmodligen 1927. Längst till vänster syns Lufthansas Junker G.31ce som bevisliigen fanns på Torslanda 1927
Finnair
Caravelle
Förmodligen OH-LEB
På ett annat, nästan identiskt vykort, kan registreringen anas bakom den motor som syns.
SILA
Douglas DC-4
SE-BBA Nordan
Detta plan togs över av SAS 1948 och gavs namnet Sigtrygg Viking. Från 1953 flögs planet hos Avianca i Colombia (HK-173). Senare till TAT, även det ett Colombianskt flygbolag.
Avställd 1977 och därefter skrotad.
BOAC
Douglas DC-3
Okänd registrering.
Att det är en BOAC registrerad DC-3 framgår av logotypen under fönstren. Dock var det BEA som stod för den europeiska trafiken. Så något förbryllande är det. Flög BEA med BOAC maskiner???


Klicka på symbolen för en slumpmässig sida