FAMGUS VYKORT - VYKORTSSNURRAN

Vykortsområde #186

Sidan uppdaterad den 27 april 2023

Douglas DC4-7
VC

Vykortets titel: South African Airways' Aircraft passing Lion's Head, Cape Town.
Förlag: South African Airways (Airline issued).
Foto: okänd.
Onumrerat.
Obegagnat.

Vykortet ovan:
Ett av tre reklamvykort jag har på SAA's Douglas DC-4 ZS-AUB (Outeniqua).
Det levererades från Douglas 10 maj 1946 till South African Airways.
Vad jag förstår finns detta flygplan fortfarande (restaurerat) på SAA Museum Society i Sydafrika (länk).

Douglas DC-4

DC-4 Skymaster är ett 4-motorigt propellerplan tillverkat av Douglas som flög första gången 1938 och tillverkades i 1242 exemplar. Användes flitigt under andra världskriget. Beteckningen inom US Air Force var C-54 Skymaster, inom US Navy R5D. Tillverkningen lades ner 1947.

Totalt 21 stycken DC-4:or byggdes senare om till ATL-98 Carvair, som flög första gången 1961. De byggdes av Aviation Traders enligt önskemål ifrån British United Airways. Carvair var byggd för att frakta upp till 5 mindre bilar, som lastades in via nospartiet, samt 22 passagerare.

Douglas DC-6

DC-6 är ett fyrmotorigt propellerplan med kolvmotorer tillverkat av Douglas mellan 1946 och 1958 i 704 exemplar. Ursprungligen skapades planet som ett militärt transportplan baserad på Douglas DC-4 (C-54). Det utvecklades till civilt trafikflygplan i konkurrens med medel- och långdistansflygplanet Lockheed Constellation. Som det första av Douglas passagerarflygplan var det utrustat med tryckkabin.

Varianter

DC-6:
Första modellen 1946.

DC-6A:
DC-6 utrustad med två fraktdörrar, förstärkt golv, förlängd kropp, förbättrat elsystem och förbättrad bränslekapacitet. Kom 1949.

DC-6B:
Som en DC-6A fast utan lastdörrar och förstärkt golv. Kom 1951.

DC-6C:
En kombinerad kombinerad frakt/passagerarmodell.

Douglas DC-7

DC-7 är ett 4-motorigt propellerflygplan, tillverkat i 338 exemplar. Det flög för första gången 1953 och tillverkades till 1958; det var det sista propellerplanet som Douglas tillverkade. Planet användes till atlantflygningar och flygningar över nordpolen.

Hur skiljer man mellan modellerna?

DC-4/DC-6/DC-7 har alla fyra motorer.
DC-4 har runda fönster.
DC-6 och DC-7 har rektangulära fönster.
DC-6 har tre-bladiga propellrar till skillnad mot DC-7 som har fyra-bladiga propellrar.
DC-7 har även något "smalare" samt "högre" stjärtparti.

Nästa vykortsområde
VC
VC
VC
VC
VC

Transair's Douglas DC-6 Tourist Express.
En bild från Bulltofta under charterns heta år, dvs 1950-talet.

Col de Champagne
heter denna
Air France Douglas DC-4.
Här syns F-BBDG på Charmeil flygplatsen i Vichy.
Vykortet utgivet av
La Cigogne.
En American Overseas Airliner Douglas DC-4 på Gander flygplatsen i
Kanada. Gander var en väldigt viktig flygplats för de transatlantiska rutterna strax efter WWII. Flygplanen fyllde oftast på bränsle här för att sedan ta sig till Shannon på Irland, eller när de kom därifrån..
Röda mattan!
Tanken blir direkt att det är fråga om en premiär. Premiair är just namnet på det flygbolag som hopslagningen av Conair och Scanair resulterade i.
Premiär=Premiair
Flygplanet på vykortet är United Air Lines DC-6
(registreringen som syns på stjärten är fake!)
Här en Japan Airlines Douglas DC-4 redo för att taxa till start från Haneda flygplatsen i Tokyo. I bakgrunden syns en Stratocruiser från Pan American Airways.


Klicka på symbolen för en slumpmässig sida

Douglas DC-4

Douglas DC-4 byggdes i 1242 exemplar mellan 1938-1947.
SAS flög 9 olika DC-4.
10 plan hade levererats till ABA, SILA, DDL eller DNL året 1946. Men ett ABA plan (SE-BBG Sunnan) totalhavererade 1947 under inflygning till Aten. De övriga 9 planen överfördes till SAS 1 augusti 1948.

SILA
DC-4, SE-BBA, Nordan
Hos SAS Sverker Viking
VC
Förlag: C. A. Träff, Göteborg.
Fotograf: okänd.
Nr: 8179.
Obegagnat
[gamla formatet 9x14 cm]
ABA
DC-4, SE-BBC, Västan
Hos SAS Sigvard Viking
VC
Förlag: R. Gallois, Frankrike.
Fotograf: okänd.
Onumrerat
Otydligt stämplat, ej daterat
[gamla formatet 9x14 cm]
DDL
DC-4, OY-DFI, Dan Viking
Hos SAS Dan Viking
VC
Förlag: DDL (Airline issued)
Fotograf: okänt.
Onumrerat
Obegagnat
[gamla formatet 9x14 cm]
Douglas DC-6

Douglas DC-6 byggdes i 704 exemplar mellan 1946-1958.
SAS flög 13 plan av typen DC-6 och ytterligare 14 plan av typen DC-6B.

SAS
DC-6, LN-LAG, Sverre Viking
VC
Förlag: SAS (Airline issued)
Fotograf: okänd.
Onumrerat.
Obegagnat
[gamla formatet 9x14 cm]
SAS
DC-6B, OY-KMA, Torkil Viking
VC
Förlag: Grafisk Konst, Stockholm.
Fotograf: okänd.
Nr: 2706.
Postgånget 24 februari 1961
[A6 formatet 10x15 cm]
SAS
DC-6B, SE-BDU, Erik Viking
VC
Förlag: Mitock & Sons, USA.
Fotograf: Bill Eccles.
Nr: P10449.
Skrivet 1960 men ej postgånget.
[gamla formatet 9x14 cm]
Douglas DC-7

Douglas DC-7 byggdes i 338 exemplar mellan 1953-1958.
SAS flög 18 olika DC-7.

SAS
DC-7C, OY-KNA, Brage Viking
VC
Förlag: SAS (Airline issued)
Artist: okänd.
Nr: NPC 1929
Postgånget 26 februari 1957
[A6 formatet 10x15 cm]
SAS
DC-7C, OY-KNC, Odd Viking
VC
Förlag: K. Rune Lundström, Skellefteå (Sa-mar ab).
Fotograf: xxx
Nr: L. 9/9
Postgånget 22 november 1966.
[A6 formatet 9x14 cm]
SAS
DC-7C, OY-KND, Rolf Viking
VC
Förlag: SAS (Airline issued).
Fotograf: okänd.
Onumrerat
Obegagnat
[gamla formatet 9x14 cm]