FAMGUS VYKORT - VYKORTSSNURRAN

Vykortsområde #167

Sidan uppdaterad den 6 februari 2023

Flygbåtar
VC
Vykortets titel: PAA Yankee Clipper (B314) In Flight.
Förlag: Harry H. Baumann, New York, NY, U.S.A.
Foto: okänd.
Nr: E-6206 (La Guardia Field Series #15)
Obegagnat.

Flygbåtar

I det kommersiella flygets barndom fanns få landflygplatser. Så när intresset tog fart under 1920-talet att inte bara transportera postförsändelser utan även betalande passagerare så var transporter över hav nästan uteslutande gjort med sjöflygplan.

Ett exempel är när trafiken startade 1924 mellan Stockholm och Helsingfors. Då var det från Lindarängens sjöflygplats man flög. Landade gjorde man i Helsingfors sjöflyghamn.

I juni 1925 öppnade det Nordiska flygrederiet – ett dotterbolag till Deutsche Aero Lloyd – flygtrafik med Dornier Wal flygbåtar mellan Stockholm och Danzig via Kalmar. Deutsche Aero Lloyd slogs f. ö. samman med Junkers och bildade Deutsche Luft Hansa 1926.

I USA hade Pan American Airways på tidigt 1920-tal startat trafik på central- och sydamerika med sina Sikorsky flygbåtar. Men det var på 30-talet som höjdpunkten kom. Pan Am införskaffade sina stora Martin (1935) och Boeing (1939) flygbåtar. Imperial Airways flög sina Short Empire till Sydafrika och Indien. Qantas tog passagerarna vidare till från Indien till Australien.

I Sverige tynade den kommersiella sjötrafiken bort när Bromma öppnade sin landflygplats 1936. Bulltofta och Torslanda fanns ju redan med sina landflygplatser.

Under andra världskriget utvecklade Lockheed Constellation och Douglas DC-4 för bruk i det militära. När kriget tog slut var sjöflygplanen redan omoderna och det flyg vi känner idag tog över.

Nästa vykortsområde
VC
VC
VC
VC
VC
Dornier Wal
(1923-1939?)
Deutsche Lufthansa
Okänd registrering
Kortet skrivet 1926 i Kalmar.
Avsändaren säger sig ha sett denna flygbåt anlända från Stockholm på väg till Tyskland.
Junkers G.24
(1927-1932)
ABA SE-AABG
Uppland
I flygets ungdom var det ont om landflygplatser. Här ses ABAs Uppland vid Lindarängens sjöflygplats.
Sikorsky S-42
(1934-1944)
Pan Am NC823M
West Indies Clipper
Med största sannolikhet har flygplanstypen använts på de central- och sydamerikanska rutterna.
Short S.23 Empire
(1937-1939)
Imperial Airways G-ADUV
Coriolanus
Användes på rutterna till Sydafrika och Australien. Det tog 6 dagar att komma till Sydafrika och 9 dagar komma till Australien.
Imperial flög till Calcutta, därefter tog Qantas vid.
Short S.25 Sandringham
(1946-1951)
DNL LN-IAU
Bamse Brakar
Av de 5 S-25 som DNL köpte fick 3 avskrivas pga olyckor. 2 överfördes till SAS 1948. Användes för längre sträckor längs norska kusten.


Klicka på symbolen för en slumpmässig sida