FAMGUS VYKORT - VYKORTSSNURRAN

Vykortsområde #229

Sidan uppdaterad den 26 januari 2023

Pan American World Airways
VC

Vykortets titel: It's quicker by Clipper. Es mas rapido por Clipper.
Förlag: Pan American World Airways (Airline issued)
Foto: okänd.
Onumrerat.
Postgånget i Sao Paolo (Brasilien) 18 augusti 1945.

Om detta vykort:
Den som skickat kortet hade flugit detta (eller ett motsvarande PAA plan) från Lissabon, längs Afrikas kust, över Atlanten till Natal i Brasilien. Planet är en av Pan Am's flygbåtar Dixie Clipper med registreringen NC18605. Dixie Clipper är en Boeing B-314. Pan Am flög 9 stycken av denna typ under åren 1939-1950. Sedan blev typen omodern då landflygplanen började dominera.

Pan American World Airways

Pan American World Airways (eller enbart Pan Am) var ett amerikanskt flygbolag 1927-1991 och 1996–2004. Flygbolaget var före den första konkursen det största internationella flygbolaget i USA.

Företaget var en föregångare på många områden och var bland annat det första flygbolag som använde sig av jetflyg, jumbojet och datoriserade bokningssystem.

Flygbolaget var lätt igenkännligt med sin blå jordglobslogotyp och namn på sina flygplan som inkluderade ordet "Clipper", och betraktades av många amerikaner som en av 1900-talets kulturella ikoner och som USA:s inofficiella nationella flygbolag.

[wikipedia]

Fram till andra världskriget dominerades Pan Am's flygflotta av flygbåtarna. Man flög på Sydamerika (från sin Miami terminal). Pan Am flög även västerut till Kina med flygbåtar. Man började även att flyga över Atlanten 1939 via en nordlig rutt (New York-Shediac, NB, Kanada-Botwood, NFL, Kanada-Foynes, Irland-Southampton, England) och en sydlig rutt (New York-Horta, Azorerna-Lissabon, Portugal-Marseille, Frankrike)

Pan Am satsade i stort sett enbart på internationella långlinjer.
1947 invigdes deras jorden runt linje, PA001. Från början med propellerflyg, från 1958 med jet.

Från tidtabellen från 1 november 1947 kan utläsas

Västlig rutt med Douglas DC-4 (PA1)
San Francisco-Honolulu-Wake-Guam-Tokyo-Manila-Shanghai-Hong Kong-Bangkok-Calcutta
Byte av flygplan till Lockheed Constellation
Calcutta-Karachi-Damascus-Istanbul-London-Shannon-Gander-New York

Åkte man österut från New York började resan i en Lockheed Consellation (PA2)
men i Calcutta bytte man flygplan till Douglas DC-4.

Nästa vykortsområde
VC
VC
VC
VC
VC
Frihetsgudinnan
med en Boeing Stratocruiser från Pan Am inkopierad.
Frihetsgudinnan blev ett världsarv år 1984.
1939 Golden Gate International Exposition
Under mässan 1939 flyttade Pan Am sin flygbåtsbas från Alameda till utställningen vid Treasure Islands.
Douglas DC-8
Här ovan visas ett reklamvykort för Pan Am's
(på den tiden) nya DC-8.
Planet på bilden ovan var registrerat som N800PA. I tjänst mellan 1959-1962 då det såldes till Panair do Brasil registrerad som PP-PEA.
Golden Gate Bridge
En vägbro som öppnades 1937. På vykortet ovan är den fortfarande under konstruktion. På bilden Pan Am's China Clipper, en Martin M-130, registrerad NC14716. Som f.ö. i november 1935 kommersiellt invigde rutten från SF till Manila.
Pan American Terminal
Miami, Florida, USA

Från denna terminal flög Pan Am flygbåtar till Central- och Sydamerika


Klicka på symbolen för en slumpmässig sida