FAMGUS VYKORT - VYKORTSSNURRAN

Vykortsområde #172

Sidan uppdaterad den 12 mars 2023

Isbrytare
VC
Vykortets titel: Isbrytaren "ODEN". 1:a tur i Ångermanälven-Sandöbron den 16-1 1958 i skymningen 15:45.
Förlag: Klints Foto, Lundevarv.
Foto: okänd (förmodligen någon på förlaget Klints Foto).
Onumrerat
Obegagnat

Isbrytare

Innan isbrytarna fanns i Sverige (slutet av 1800-talet) blev de svenska farvattnet oftast ofarbara mellan oktober/november till april/maj för de segelskepp i trä som då var vanligast.

När så ångfarygen kom, byggda i stål, så fanns det bättre kapacitet att forcera isarna. Innan statsisbrytarnas tid (<1926) så ansvarade varje hamn för att säkerställa passagen in till hamnen. Först ut var Göteborg som 1883 satte fartyget "Isbrytaren" i drift. Den följdes senare av "Isbrytaren II" byggd på samma principer som den svenska kanonbåten "Svensksund" som visat sig vara framgångsrik i att ta sig fram i is.

Malmö hamn följde efter 1894 då de beställde "SS Bore". Stockholms hamn kom sedan med både "Isbrytaren I" och "Isbrytaren II", Norrköping, Gävle och Luleå hamnar följde efter under tidigt 1900-tal.

1926 kom så den första statsisbrytaren som så behändigt hette just "Statsisbrytaren". När så nästa statsisbrytare kom 1932 med namnet "Ymer" döptes "Statsisbrytaren" om till "Atle". Dessa två statsisbrytare höll de svenska vintervattnen öppna, kanske framförallt pga de milda vintrarna. På 1950-talet kom två statsisbrytare till i tjänst, nämligen Thule och Oden (som du ser på bilden ovan).

Läs gärna mer på länkarna nedan!

Wikipedia: Isbrytning i Sverige

Sjöfartsverket: Våra isbrytare

Nästa vykortsområde
VC
VC
VC
VC
VC
På denna sidas vykort syns Sandöbron. Numera är E4:an omlagd och går över Höga Kustenbron.
Men eftersom jag har rötter ifrån Ådalen och specifikt Gudmundrå, så klappar hjärtat starkt för Sandöbron.
Isbrytaren Oden.
En riktig Finlandsbåt!
Nämligen byggd på Wärtsilävarvet
i Helsingfors 1957!
Suomalainen sisu. Kyllä!!!
De tidigaste isbrytarna var ångdrivna. Här ligger andra ångdrivna båtar i rad vid Munkbrohamnen i Stockholm strax efter förra sekelskiftet. Namnen på båtarna är fullt läsbara, åtminstone för de som ligger närmast. Följ med till en svunnen tid.
Snö har vi i massor i Sverige, åtminstone i norr numera.
Vinter kan innebära skidåkning, skridskoåkning och därtill knytna sporter. Via vykort kan du se många vinteraktiviteter.
Sverige har alltid i mångt och mycket förlitat sig på sin sjöfart. Här följer en liten expossé över några svenska hamnar.
Bilden ovan är från ett vintrigt Härnösands hamn.


Klicka på symbolen för en slumpmässig sida

Fler vykort med anknytning till Isbrytare

Tidiga statsisbrytare - ej längre i tjänst

ATLE
I tjänst 1926-1966
VC
Sandöbron
med isbrytaren Atle
Klints Foto, Lundevarv
Onumrerat
YMER
I tjänst 1932-1976
VC
Stadsisbrytaren Ymer under Sandöbron
Södergren, Väja
Onumrerat
THULE
I tjänst 1953-1988
VC
Stadsisbrytaren Thule under Sandöbron
Södergren, Väja
Onumrerat

Ännu tidigare isbrytare

Isbrytaren II
VC
Isbrytaren II på ingående till Helsingborg
Killberg, Helsingborg
No: 12203
Isbrytaren Thor
VC
Isbrytaren Thor i hamninloppet, Helsingborg, 1:a mars 1924
Killberg, Helsingborg
No: 12287
Isbrytarna Hertha och Thor
VC
Isbrytare i Helsingborgs hamn,
1:a mars 1924
Killberg, Helsingborg
No: 12288
Isbrytarna
Göta Lejon & Isbrytaren III
VC
Isbrytarna under sommarvila i Göteborgs hamn.
Göteborgs Nya Konstförlag
No: 597
Isbrytaren
Stats-Isbrytaren
VC
Stats-Isbrytaren på Ångermanälven
A. B. Victor Åström, Bokhandelfilialen, Kramfors
Onumrerat
Bilden tagen senast 1931. 1932 döptes Statsisbrytaren om till ATLE.