FAMGUS VYKORT - VYKORTSSNURRAN

Vykortsområde #173

Sidan uppdaterad den 27 mars 2023

Ångbåtar
VC

Vykortets titel: Stockholm. Munkbrohamnen.
Förlag: Axel Eliassons Konstförlag, Stockholm.
Foto: Okänd.
Nr: 3437.
Obegagnat.

Detta vykort:
En underbar vy från Munkbrohamnen i Stockholm från tiden strax efter förra sekelskiftet (ca 1903-1904) där ångbåtarna som trafikerade Mälaren ligger på rad. Från höger till vänster ligger Mariefred, Nya Svartsjölandet, Hillersjö, Nya Hillersjö, Ekolsund, Upland, Enköping och förmodligen ytterligare en eller två båtar.

Åtminstone tre av båtarna har överlevt fram till våra dagar och kan synas på Mälarens vatten:

S/S Mariefred
Byggd 1903 av William Lindbergs Verkstads och Varfs AB, Stockholm. Fortfarande i trafik under detta namn.

S/S Nya Svartsjölandet
Byggd 1900 av Motala Verkstad, Motala. I trafik som Nya Svartsjölandet 1900-1938. Omdöpt till Västan 1939. Fortfarande i trafik.

S/S Nya Hillersjö
Byggd 1901 vid Bergsunds Mekaniska Verkstad i Stockholm. I trafik som Nya Hillersjö 1901-1931. Omdöpt till Bayard 1931. I trafik under det namnet till 1947. I trafik under namnet Höno 1947-1968. Från 1968 åter under namnet Bayard, denna gång fram till 1981 då hon döps om till Prins Carl Philip. Finns fortfarande i trafik på Mälarens vatten.

Ångbåtar

Ångfartyg är fartyg som drivs av en ångmaskin. Den internationella beteckningen är SS eller PS (engelska: 'Screw Steamer' respektive 'Paddle Steamer') beroende på om fartyget framförs med hjälp av propeller eller skovelhjul.

Under 1700-talets senare hälft introducerades propellern. Den sitter under vattenlinjen i aktern monterad på en längsgående propelleraxel. Denna metod utvecklades under 1800-talet av bland annat John Ericsson och blev dominerande metod för framdrivning.

Den första praktiskt användbara ångbåten i reguljär trafik var Robert Fultons North River Steam Boat (sermera SS Clermont). Första turen gick av stapeln 1807.

I Sverige startade ångbåtstrafiken 1818 (tack vare Samuel Owens).

[Fritt efter wikipedia]

Nästa vykortsområde
VC
VC
VC
VC
VC
SS Hielmaren liggandes vid kaj i Stockholm. Hittar ingen uppgift om fartyget på internet tyvärr.
Utgivet och fotograferat av Carl Sunnegårdh.
MS Prins Carl Philip sjösattes 1901 som SS Nya Hillersjö. Är fortfarande i trafik i Stockholm.
SS Nya Hillersjö syns på vykortet ovan. Tror det blir båt nr 4 från höger.
SS Bore, blev MS Bore
Byggdes 1960 på Oskarshamns varv, ett av de sista ångfartygen som byggdes i Skandinavien.
I slutet på 1980-talet byttes ångmaskinen ut mot dieselmotorer.
Är nu museifartyg och hotell, förtöjd i Aura å, Åbo.
SS Mariefred
Nämnd ovan. Trafikerar fortfarande Mariefred med slottet Gripsholm om somrarna. "En bild av sommaren själv" myntades på 1960-talet om båten.
Vi tar oss vidare till
SÖDERMANLAND
där staden Mariefred med slottet Gripsholm ligger.
John Ericssons
staty i Göteborg. 1836 fick han patent på sin lösning för en funktionsduglig propeller. Han gjorde dessutom en hel del annat ...


Klicka på symbolen för en slumpmässig sida

VC

SS Express I

OBSERVERA att mini-bilderna nedan är urklippta ur vykort! Klicka på mini-bilderna så får du se vilka vykort jag använt!

I trafik hos
Waxholmsbolaget

19xx-19yy

VC
SS Express I utanför Nationalmuseum
Förlag: Svenska Pressbyrån.
Nr: 7056.
Daterat 15 augusti 1956.
[Gamla formatet, 9x14 cm]

Saknar info om fartyget.

SS Nordan

OBSERVERA att mini-bilderna nedan är urklippta ur vykort! Klicka på mini-bilderna så får du se vilka vykort jag använt!

I trafik hos
Waxholmsbolaget

19xx-19yy

VC
SS Nordan vid Nybrokajen
Förlag: A.-B. Alga (Pressbyrån).
Nr: 7014.
Postgånget 12 juni 1936.
[Gamla formatet, 9x14 cm]

Saknar info om fartyget.

SS Södertelje

OBSERVERA att mini-bilderna nedan är urklippta ur vykort! Klicka på mini-bilderna så får du se vilka vykort jag använt!

I trafik hos
Waxholmsbolaget

19xx-19yy

VC
SS Södertelje på Riddarfjärden
Förlag: A.-B. Alga, Stockholm.
Nr: 70294.
Postgånget 28 december 1942.
[Gamla formatet, 9x14 cm]

Saknar info om fartyget.

SS Waxholm I

OBSERVERA att mini-bilderna nedan är urklippta ur vykort! Klicka på mini-bilderna så får du se vilka vykort jag använt!

I trafik hos
Waxholmsbolaget

19xx-19yy

VC
SS Waxholm I utanför Nationalmuseum
Förlag: Svenska Pressbyrån.
Nr: 7056.
Daterat 15 augusti 1956.
[Gamla formatet, 9x14 cm]

Saknar info om fartyget.

SS Östanå II

OBSERVERA att mini-bilderna nedan är urklippta ur vykort! Klicka på mini-bilderna så får du se vilka vykort jag använt!

I trafik hos
Waxholmsbolaget

19xx-19yy

VC
SS Östanå II utanför Skeppsbron
Förlag: A.-B. Alga Avd 3.
Nr: 7047.
Obegagnat.
[Gamla formatet, 9x14 cm]

Saknar info om fartyget.

SS Skärgården, SS Östanå I, SS Östanå II

OBSERVERA att mini-bilderna nedan är urklippta ur vykort! Klicka på mini-bilderna så får du se vilka vykort jag använt!

I trafik hos
Waxholmsbolaget

SS Skärgården
19xx-19yy

SS Östanå I
19xx-19yy

SS Östanå II
19xx-19yy

VC
En trio vid Blasieholmskajen
Förlag ej angivet.
Nr: 7017.
Postgånget 20 juli 1936.
[Gamla formatet, 9x14 cm]

Saknar info om fartygen.

Djurgårdsfärjorna på vykort

DJURGÅRDEN 1

OBSERVERA att mini-bilderna nedan är urklippta ur vykort! Klicka på mini-bilderna så får du se vilka vykort jag använt!

I trafik hos
Waxholmsbolaget

19xx-19yy

VC
Djurgården 1 i Nybroviken
Förlag: Harald Olsen, Stockholm.
Nr: 11.
Obegagnat.
[Gamla formatet, 9x14 cm]

Saknar info om fartyget.

DJURGÅRDEN 2

OBSERVERA att mini-bilderna nedan är urklippta ur vykort! Klicka på mini-bilderna så får du se vilka vykort jag använt!

I trafik hos
Waxholmsbolaget

19xx-19yy

VC
Djurgården 2 vid Skeppsholmen
Förlag: Pressbyrån.
Nr: 70260.
Obegagnat.
[Gamla formatet, 9x14 cm]

Saknar info om fartyget.

DJURGÅRDEN 3

OBSERVERA att mini-bilderna nedan är urklippta ur vykort! Klicka på mini-bilderna så får du se vilka vykort jag använt!

I trafik hos
Waxholmsbolaget

19xx-19yy

VC
Djurgården 3 på Strömmen
Förlag: Pressbyrån.
Nr: 70218.
Obegagnat.
[Gamla formatet, 9x14 cm]

Saknar info om fartyget.