FAMGUS VYKORT - VYKORTSSNURRAN

Vykortsområde #175

Sidan uppdaterad den 1 november 2023

Ångfartygs AB Gotland (aka Gotlandsbolaget)
VC
Titel: Visby. M/f Gotland.
Förlag: Pressbyrån.
Nummer: F. 5948.
Postgånget 2 juli 1952.

Ångfartygs AB Gotland / Rederi AB Gotland (aka Gotlandsbolaget)

Rederiet startades 1865 under namnet "Ångfartygsbolaget Gotland" (ÅG) på initiativ av landshövding Henrik Gyllenram. Främsta orsaken var att få till stånd vintertrafik med fastlandet, då tidigare rederier som bedrivit passagerartrafik med fastlandet enbart använt hjulångare som inte klarade av att gå genom is. 1894 ombildades bolaget till aktiebolaget Ångfartygs AB Gotland.

År 1890 bildade DBW (De Badande Wännerna) en kommitté för att främja den ökade turismen till ön. Resultatet av deras arbete blev ”Gotlands Turistförening” som bildades 1896 och utgjorde ett dotterbolag till Ångfartygsbolaget. Nu inledde bolaget en turistsatsning som bland annat innebar att Snäckgärdsbaden köptes in och upprustades. Under 1930-talet började turisterna ta med sig sina bilar. Det var dock inte förrän efter andra världskriget som bilturismen började ta fart ordentligt. Rederiets första motorfartyg införskaffades 1936. Det blev dock strandsatt under andra världskriget på grund av oljebrist. Istället blev det de tre koleldade fartygen S/S Drotten, S/S Visby och S/S Hansa som fick sköta trafiken.

Läs mer om efterkrigstiden och färjorna på wikipedia.

Nästa vykortsområde
VC
VC
VC
VC
VC
Till Gotland kom man med Gotlandsbolaget från
Nynäshamn, Oskarshamn eller Västervik
(åtminstone vad jag vet).
Rederiet Nordö startade 1959 sommartrafik mellan Gotland och Öland med fartyget Nordpol. Ett ombyggt fraktfartyg som kunde ta bilar, således någon form av bilfärja!
Ett annat sätt at ta sig till Gotland var med flyg. Här en Douglas DC-3 SE-BBI från ABA (föregångare till SAS).
Mer om Douglas olika modeller finner du via
länken ovan.
Ett av Gotlandsbolagets minsta fartyg genom tiderna, M/S Carlsö.
Köpes från Danmark (Köpenhamn) där hon under namnet Frem gick i trafik mellan Köpenhamn och Saltholm. I trafik hos Gotlandsbolaget mellan 1925-1960.
M/S Christoffer Polhem i Visby hamn.
Christoffer Polhem är en av Sveriges främsta uppfinnare genom tiderna. Listan blir väldigt lång. Här tänker jag på Polhems-slussen i Stockholm. Slussen är också en tunnelbanestation.


Klicka på symbolen för en slumpmässig sida

Fler vykort rörande Gotlandsbolagets båtar
S/S Visby 1924-1962

Byggd 1924 av Oskarshamn Mekaniska Verkstad, Oskarshamn.
Levererad samma år till Ångfartygs AB Gotland och insatt i trafik under namnet S/S Visby. I trafik till 1962.
Såld 1963 till Skagenlinjen Rederi AB (Göteborg) och omdöpt till Skagen II.
Källa: http://www.faktaomfartyg.se.

50/1148
Sagokonst
"Visby" och "Drotten"
i Visby hamn
VC
Egen utgivning
10 juli 1950
S/S Visby på väg ut ur hamnen till vänster.
2415
Pressbyrån
Visby
Hamnen
VC
Egen utgivning
Obegagnat
S/S Drotten vid kaj till höger.

Bilden finns även i Pressbyråns utgivning i gamla formatet med nummer 59112.

Bilden till vänster är del av Pressbyråns A6 utgivning.

S/S Visby i Kalmars hamn.

F. 307
Pressbyrån
Kalmar
Hamnen
VC
Egen utgivning
Postgånget 8 september 1951

Vad den gör här vet jag inte. Möjligen hade Gotlandsbolaget en avgång härifrån.

Jag måste kolla vidare!

S/S Drotten 1928-1963

Byggd 1928 av Oskarshamns Mekaniska Verkstad & Skeppsdocka AB, Oskarshamn.
Levererad samma år till Ångfartygs AB Gotland och insatt i trafik under namnet S/S Drotten. I trafik till 1963 då hon ersätts av M/S Thjelvar (se nedan). Såld 1964 till Rederi AB Vikinglinjen.
Källa: http://www.faktaomfartyg.se.

50/1148
Sagokonst
"Visby" och "Drotten"
i Visby hamn
VC
Egen
utgivning
10 juli 1950
103
Ultraförlaget
Oskarshamn
Hamninloppet med Långa Soffan
VC
Axel Melchiors Bokhandel,
Oskarshamn
5 juli 1962
22/6
Grafisk Konst
Västervik
Hamnen
VC
Hultgrens Bokhandel,
Västervik
Obegagnat
S/S Visby på ut ur hamnen till vänster.
2415
Pressbyrån
Visby
Hamnen
VC
Egen utgivning
Obegagnat
S/S Drotten vid kaj till höger.

S/S Drotten i Stockholm vid Nybrokajen.

Först två Waxholmsbåtar längst ner, sedan ligger Drotten där.

7014
Pressbyrån
Kalmar
Hamnen
VC
Alga
Postgånget 12 juni 1936

Vad den gör här vet jag inte. Året är förmodligen mellan 1933-1935, då kortet är postgånget 1936.
[kort med A. B. Alga Stockholm kom 1933]

Jag måste kolla vidare!

M/S Gotland 1936-1963

Byggd 1936 av Kockums Varv, Malmö.
Levererad samma år till Ångfartygs AB Gotland och insatt i trafik samma år under namnet M/S Gotland. I trafik till 1963 med uppehåll 1939-1945 pga andra världskriget. Uthyrd i perioder fram till 1969. Med det nya namnet M/S Visborg bl.a. till Polsteam Lines för trafik mellan Ystad och Swinoujscie. Även till marinen en kortare period.
Såld 1967 till Italien.
Källa: http://www.faktaomfartyg.se.

F.5935
Pressbyrån
Visby
Hamnen
VC
Egen utgivning
Obegagnat
4136/28
Åhlén & Holm
Visby
M. F. Gotland lämnar Visby
VC
Egen utgivning
4 augusti 1955
2253
Grafisk Konst
M/S Gotland
lämnar Visby
VC
Egen utgivning
Obegagnat
Notera att mitten kortet och det högra kortet måste ha tagits av samma fotograf med några minuters mellanrum!
F.24100
Pressbyrån
Visby
M/f Gotland
VC
Egen utgivning
19 juli 1961
5
Åhlén & Holm
Visby
Hamnen med M/f Gotland
VC
Egen utgivning
16 juli 1951
F.5949
Pressbyrån
Visby
M/f Gotland
VC
Egen utgivning
Obegagnat
F.2471
Pressbyrån
M/f Gotland på utgående
från Visby
VC
Egen utgivning
Obegagnat
50/1149
Sagokonst
VISBY
M/f Gotland i inre hamnen
VC
Egen utgivning
Obegagnat
5952
Sagokonst
VISBY
Hamnen
VC
Egen utgivning
23 april 1951
Finns även i A6 format men nummer T 9513
(rak kant).
Onumrerat
Ultraförlaget
(A6 formatet rak kant)
Oskarshamn kan bjuda de förnämligaste överfarterna
med snabba bilfärjor till
Öland och Gotland
VC
Axel Melchiors Bokhandel, Oskarshamn
Obegagnat
<
M/S Christofer Polhem 1955-1963

Byggd av Frederikshavn Værft & Tordok, Frederikshavn, Danmark. Sjösatt i februari 1936.
I trafik för Rederi AB Göteborg - Frederikshavns Linjen (Göteborg) fram till 1955 som M/S Prinsessan Ingrid. Paus mellan 1940 och 1945 pga av andra världskriget. Användes våren 1945 för evakuera krigsfångar som suttit i koncentrationsläger innan hon togs i trafik igen. Såld 1955 till Ångfartygs AB Gotland. I trafik 1955-1963 under namnet M/S Christofer Polhem.
1963 såld till Stockholms Rederi AB Svea. I trafik under namnet Marina 1963-1969 (Stockholm/Gräddö-Mariehamn).
Källa: http://www.faktaomfartyg.se.

F.2476
Pressbyrån
Visby
m/f Christofer Polhem
VC
Egen
utgivning
28 maj 1957
F.2494
Pressbyrån
m/f
Christofer Polhem
VC
Egen
utgivning
Otydligt stämplat & Ej daterat
F.24115
Pressbyrån
Visby
m/f Christofer Polhem
VC
Egen
utgivning
Obegagnat
2775
Grafisk Konst
"Christofer Polhem" i
Visby hamn
VC
Egen
utgivning
2 september 1960
22/20
Grafisk Konst
Västervik
Hamnen
VC
AB Eric Hultgrens Bokhandel,
Västervik
30 juni 1967
24162
Pressbyrån
M/S Christofer Polhem
VC
Egen utgivning
Obegagnat
M/S Thjelvar 1962-1964

Byggd av Helsingør Skibs og Maskinbyggeri A/S, Helsingør, Danmark. Sjösatt i december 1954.
I trafik för Rederi AB Göteborg-Frederikshavn Linjen (Göteborg) fram till 1961 som M/S Prinsessan Margaretha. Sedan såld till Rederi AB Gotland. I trafik 1962-1964 under namnet M/S Thjelvar.
1964 såld vidare till Oy Vaasa - Umeå Ab, Vasa, Finland. I trafik under namnet Wasa Express 1965-1973.
Källa: http://www.faktaomfartyg.se.

22/21
Grafisk Konst
Västervik
Thjelvar
VC
AB Eric Hultgrens Bokhandel,
Västervik
1 juni 1967
M/S Gotlandia 1967-1978

Byggd 1965 av Langesunds Mekaniske Verksted A/S, Langesund, Norge. Sjösatt 6 februari 1965.
Levererad 16 juli 1965 till Rederi Ab Pool, Oskarshamn. (Rederi Ab Nordö). 1965 insatt för Ö-Linjen mellan Oskarshamn-Klintehamn. Sedan såld till Rederi AB Gotland. I trafik 1967-1978 under namnet M/S Gotlandia.
Såld 1978 till Nicolas L. Nomicos, Pireus, Grekland. I trafik under namnet Skopelos 1979-1999 (Volos-Skiathos-Skopelos-Alonnisos).
Källa: http://www.faktaomfartyg.se.

260
Ultraförlaget
M/S GOTLANDIA
utanför Ölands norra udde
VC
Firma Thure Nilsson, Kalmar
4 mars 1975