FAMGUS VYKORT - VYKORTSSNURRAN

Vykortsområde #48

Sidan uppdaterad den 27 mars 2023

Spårvagnar
VC
Vykortets titel: Göteborg. Elektriska Spårvagnen.
Förlag: Ej angivet, men tillskrivet Hasselbladsserien.
Foto: okänd.
Nr: 464.
Postgånget 26 september 1902

Spårvagnar

Har funnits i Sverige (i trafik) från 1877.
I början var hästspårvagnar, sedan kom några få ångspårvagnar innan det mesta elektrifierades.

Under loppet av 1900-talet kom spårvägen att bli alltmer ifrågasatt. Den växande bilismen under 1920-talet och framförallt efterkrigstiden ledde till att spårvägen ofta ansågs försvåra övrig trafiks framkomlighet. Det ansågs att spårvägens trafikuppgift hellre kunde skötas av lokaltrafikbussar.

Under decennierna efter WWII kom många spårvagnslinjer att läggas ner. Speciellt vid högertrafikomläggningen 1967 försvann många, t. ex. i Stockholm. Lunds sista spårvagnslinje försvann 1973.
Endast två städer, Göteborg och Norrköping, har valt att ha kvar spåvagnsnätet.

Det senaste decenniet har inneburit att spårvägar igen ses som en lösning på städers lokaltrafik.
I Stockholm har vi sett Tvärbanans utbyggnad. Här i Sundbyberg där vi bor, har vi en hållplats för tvärbanan precis utanför huset. Otroligt bekvämt.

Jag samlar inte direkt på spårvagnar, men har då jag arbetat med denna "vykortssnurra" roat mig att leta i mina lådor efter spårvagnskort från Stockholm (se mer nedan). Är ännu inte klar, mer kan komma!

Nästa vykortsområde
VC
VC
VC
VC
VC
Linje 18 och dess vändslinga i Gröndal (Stockholm).
Linje 15 i Sundbyberg vid station Esplanaden där linjen började/slutade. Detta är givetvis långt innan min tid som Sundbybergsbo.
Vykortet ovan är från Luzern i Schweiz. Spårvagnar på Seebrücke med Alperna i fonden.
Kan det bli vackrare?
Spårvagnen vid Gustaf Adolfs torg i Malmö.
En härlig bild från 1950-talet. I Malmö fanns hästspårväg 1887-1907, och elektrisk spårväg 1906 till 1967. Någon sträckning fortsatte till 1973 (Limhamnslinjen).
En spårvagn i Helsingborg precis framför Skandinaviska Bankens kontor i Centralpalatset (rivet 1967). Spårvagnar fanns här från Hälsingborgsutsällningen 1903 till nedläggningen
år 1967.


Klicka på symbolen för en slumpmässig sida

Fler vykort med anknytning till Spårvagnar

Spårvägslinjerna i Stockholm 1926-1936-1946
Observera att nedan är endast baserat på SL kartorna för årtalen ovanför. Mycket kan självklart hända mellan dessa år. Nedanstående ska endast ses som en vykortspresentation, och INTE som en beskrivning av hur spårvagnsnätet i Stockholm har utvecklats!

Referenser
1) Stockholm Spårvägars Linjekarta 1926 (www.stockholmkallan.stockholm.se)
2) Stockholm Spårvägars Linjekarta 1936 (www.stockholmkallan.stockholm.se)
3) Stockholm Spårvägars Linjekarta 1946 (www.stockholmkallan.stockholm.se)

OBSERVERA att mini-bilderna nedan är urklippta ur vykort! Klicka på mini-bilderna så får du se vilka vykort jag använt!

Stadslinje

1

VC
xxx

1926
Ringlinje: Slussen-Odengatan-Slussen

Slussplan-Tegelbacken-Vasagatan-Norra Bantorget-Adolf Fredriks kyrkogata-Sveavägen-Odengatan-Birger Jarlsgatan-Stureplan-Norrmalmstorg-Gustav Adolfs torg-Slussplan

1936
Norrmalmstorg-Kungsholmen-Årstalunden

Norrmalmstorg-Birger Jarlsgatan-Roslagsgatan-Odengatan-S:t Eriksgatan-Hantverkargatan-Tegelbacken-Slussen-Katarinavägen-Renstiernas Gata-Skånegatan-Årstalunden

1946
Norrmalmstorg-Skånegatan (Södersjukhuset)

Stadslinje

2

VC
2:an vid Norrmalmstorg
Förlag: A. B. Alga, Stockholm (Pressbyrån)
Nr: 7075
Obegagnat.
[Gamla formatet 9x14 cm]

1926
Fridhemsgatan-Djurgårdsbron-Essingevägen
Fridhemsgatan-S:t Eriksgatan-Fleminggatan-Kungsgatan-Stureplan-Sturegatan-Karlavägen-Narvavägen-Strandvägen-Norrmalmstorg-Gustav Adolfs torg-Tegelbacken-Hantverkaregatan-Essingevägen

1936
Fridhemsplan-Djurgårdsbron-Fredhäll
Fridhemsplan-S:t Eriksgatan-Fleminggatan-Kungsgatan-Stureplan-Sturegatan-Karlavägen-Narvavägen-Strandvägen-Norrmalmstorg-Gustav Adolfs torg-Tegelbacken-Hantverkaregatan-Fredhäll

1946
Fredhäll-Karlaplan

Stadslinje

3

VC
xxx

1926
Haga södra grindar-Hornstull
Haga södra grindar-Odenplan-Upplandsgatan-Norra Bantorget-Vasagatan-Tegelbacken-
Karl Johans torg-Hornsgatan-Hornstull

1936
Haga södra-Heleneborgsgatan
Haga södra-Norrtullsgatan-Odenplan-Upplandsgatan-Norra Bantorget-Vasagatan-Tegelbacken-Slussen-Hornsgatan-Varvsgatan-Heleneborgsgatan

1946
Haga Södra-Heleborgsgatan

Stadslinje

4

VC
4:an och 6:an möts vid Slussen.
Förlag: Pressbyrån.
Nr: 70239
Postgånget 11 oktober 1948
[Gamla formatet 9x14 cm]

1926
Hornstull-Odenplan-Skanstull
Hornstull-Hornsgatan-Rosenlundsgatan-Skånegatan-Renstjärnasgatan-Katarinavägen-
Karl Johans torg-Tegelbacken-Hantverkaregatan-S:t Eriksgatan-Odengatan-Valhallavägen-Sibyllegatan-Norrmalmstorg-Gustav Adolfs torg-Karl Johans torg-Hornsgatan-Ragvaldsgatan-Götgatan-Skanstull

1936
Ringlinje: Östermalm-Kungsholmen-Södermalm-Östermalm
Norrmalmstorg-Sibyllegatan-Valhallavägen-Odengatan-S:t Eriksgatan-Fridhemsplan-Västerbron-Hornsgatan-Rosenlundsgatan-Ringvägen-Renstiernas Gata-Katarinavägen-Skeppsbron- Gustav Adolfs torg-Norrmalmstorg

1946
Ringlinje: Östermalm-Kungsholmen-Södermalm

Stadslinje

5

VC
5:an vid Gustav Adolfs torg.
Okänt förlag!
Nr: 3
Obegagnat.
[Gamla formatet 9x14 cm]

1926
Karlsberg-Gustav Adolfs torg-Östra stationen
Karlberg-Karlbergsvägen-Upplandsgatan-Norra Bantorget-Vasagatan-Tegelbacken-
Gustav Adolfs torg-Norrmalmstorg-Stureplan-Engelbrektsgatan-Karlavägen-Uggelviksgatan-
Östra stationen

1936 (=1926)
Karlberg-Gustav Adolfs torg-Östra stationen
Karlberg-Karlbergsvägen-Upplandsgatan-Norra Bantorget-Vasagatan-Tegelbacken-
Gustav Adolfs torg-Norrmalmstorg-Stureplan-Engelbrektsgatan-Karlavägen-Uggelviksgatan-
Östra stationen

1946
Karlberg-Östra Stationen

Stadslinje

6

VC
6:an vid Stureplan
Förlag: A. B. Alga, Stockholm (Pressbyrån).
Nr: 7038.
Obegagnat.
[Gamla formatet 9x14 cm]

1926
Roslagstull-Skanstull
Roslagstull-Birger Jarlsgatan-Stureplan-Norrmalmstorg-Gustav Adolfs torg-Karl Johans torg-Katarinavägen-Renstjärnasgatan-Skånegatan-Götgatan-Skanstull

1936
Roslagstull-Sofia
Roslagstull-Birger Jarlsgatan-Stureplan-Norrmalmstorg-Gustav Adolfs torg-Skeppsbron-Katarinavägen-Renstiernas Gata-Folkungagatan-Erstagatan-Ploggatan

1946
Roslagstull-Sofia

Stadslinje

7

VC
xxx

1926
Norrmalmstorg-Djurgården
Norrmalmstorg-Strandvägen-Djurgårdsbron-Djurgårdsslätten-Bellmansro
(Trafikeras endast tillfälligt som förstärkningslinje till linje 14)

1936
Norrmalmstorg-Djurgården
Norrmalmstorg-Strandvägen-Djurgårdsbron-Djurgården
(Förstärkningslinje till linje 14. Trafikeras efter behov)

1946
Extra linje: Norrmalmstorg-Djurgården

Förortsbana

8

VC
8:an på Skanstullsbron
Förlag: Pressbyrån.
Postgånget 26 augusti 1950.
[Gamla formatet 9x14 cm]

1926
Slussen-Enskede-Skarpnäck
Karl Johans torg-Katarinavägen-Renstjärnasgatan-Folkungagatan-Götgatan-Skanstull-Slakthuset-Enskede-De gamlas väg-Skarpnäck
[sträckan "De gamlas väg-Skarpnäck" öppnas år 1926, därest begärd koncession beviljas]

1936
Slussen-Enskede-Skarpnäck
Slussen-tunneln till Södra Bantorget och Ringvägen-Skansbro-Dalarövägen-Slakthuset-Enskede-Skarpnäck

1946
Slussen-Skarpnäck

Stadslinje

9

VC
xxx

1926
Karlberg-Danvikstull

Karlberg-Karlbergvägen-Dalagatan-Norra Bantorget-Vasagatan-Tegelbacken-Karl Johans torg-Hornsgatan-Ragvaldsgatan-Götgatan-Folkungagatan-Danvikstull

1936
Karlberg-Danvikstull

Karlberg-Karlbergvägen-Dalagatan-Norra Bantorget-Vasagatan-Tegelbacken-Slussen-Katarinavägen-Renstiernas Gata-Folkungagatan-Danvikstull

1946
Karlberg-Danvikstull

Stadslinje

10

VC
xxx

1926
Värtan-Hornstull
Ropsten-Sturevägen-Sturegatan-Stureplan-Norrmalmstorg-Gustav Adolfs torg-
Karl Johans torg-Hornsgatan-Hornstull

1936
Värtan-Hornstull
Ropsten-Sturevägen-Sturegatan-Stureplan-Norrmalmstorg-Gustav Adolfs torg-Slussen-Hornsgatan-Hornstull

1946
Värtan-Hornstull

Stadslinje
Förortslinje

11

VC
xxx

1926
Mariebergsgatan-Karlaplan
Mariebergsgatan-Fleminggatan-Kungsgatan-Stureplan-Sturegatan-Linnégatan-Grevgatan-Karlaplan

1936 (=1926)
Mariebergsgatan-Karlaplan
Mariebergsgatan-Fleminggatan-Kungsgatan-Stureplan-Sturegatan-Linnégatan-Grevgatan-Karlaplan

1946
Tegelbacken-Ängby

Förortsbana

12

VC
xxx

1926
Tegelbacken-Ålsten-Höglandstorget
Tegelbacken-Hantverkaregatan-Drottningholmsvägen-Tranebergsbron-Alvik-Äppelviken-Smedslätten-Ålsten-Höglandstorget
[sträckan "Ålsten-Höglandstorget" öppnas år 1926, därest begärd koncession beviljas]

1936
Tegelbacken-Ålsten-Nockeby
Tegelbacken-Hantverkaregatan-Drottningholmsvägen-Tranebergsbron-Alvik-Äppelviken-
Smedslätten-Ålsten-Höglandstorget-Nockeby

1946
Tegelbacken-Nockeby

Förortsbana

13

VC
xxx

1926
Tegelbacken-Ulvsunda

Tegelbacken-Hantverkaregatan-Drottningholmsvägen-Tranebergsbron-Alvik-Ulvsunda

1936 (=1926)
Tegelbacken-Ulvsunda
Tegelbacken-Hantverkaregatan-Drottningholmsvägen-Tranebergsbron-Alvik-Ulvsunda

1946
Tegelbacken-Ulvsunda

Stadslinje

14

VC
Linje 14 i korsningen
Kungsgatan -Sveavägen.
Förlag: A. B. Alga Avd 3..
Nr: 7081.
Obegagnat
[Gamla formatet 9x14 cm]

1926
Vanadisplan-Djurgården
Vanadisplan-Norrtullsgatan-Odengatan-Sveavägen-Kungsgatan-Stureplan-Norrmalmstorg-Strandvägen-Djurgårdsbron-Djurgårdsslätten-Bellmansro

1936
Vanadisplan-Djurgården
Vanadisplan-Norrtullsgatan-Odengatan-Sveavägen-Kungsgatan-Stureplan-Norrmalmstorg-Strandvägen-Djurgårdsbron-Djurgården

1946
Vanadisplan-Djurgården

Förortsbana

15

VC
Linje 15 vid ändhållplatsen "Esplanaden" i Sundbyberg.
Förlag: Pressbyrån.
Nr: 712055.
Postgånget 23 juli 1957
[Gamla formatet 9x14 cm]

1926
Norra Bantorget-Sundbyberg
Norra Bantorget-Dalagatan-Odengatan-Odenplan-Norrtullsgatan-Haga södra grindar-
Haga norra grindar-Hagalund-Råsunda-Sundbyberg

1936
Norra Bantorget-Råsunda-Sundbyberg
Norra Bantorget-Dalagatan-Odengatan-Odenplan-Norrtullsgatan-Haga Södra-
Haga Norra-Hagalund-Råsunda-Esplanaden i Sundbyberg

1946
Norra Bantoget-Sundbyberg

Förortsbana

16

VC
Linje 16 vid ändhållplatsen
i Mälarhöjden.
Förlag: Carl Sunnegårdsh, Mälarhöjden.
Nr: 204.
Obegagnat.
[Gamla formatet 9x14 cm]

1926
Slussen-Mälarhöjden
Karl Johans torg-Hornsgatan-Södertäljevägen-Grönbrink-Aspudden-Mälarhöjden

1936
Slussen-Aspudden-Mälarhöjden
Södermalmstorg-Hornsgatan-Liljeholmsbron-Södertäljevägen-Grönbrink-Aspudden-Mälarhöjden

1946
Slussen-Mälarhöjden

Förortsbana

17

VC
xxx

1926
Slussen-Tellusborg

Karl Johans torg-Hornsgatan-Södertäljevägen-Grönbrink-Midsommarkransen-Tellusborg

1936
Slussen-Midsommarkransen-Tellusborg
Södermalmstorg-Hornsgatan-Liljeholmsbron-Södertäljevägen-Grönbrink-Midsommarkransen-Tellusborg

1946
Slussen-Midsommarkransen

Förortsbana

18

VC
Spårvagnen vände i Gröndal
fram till år 1930.
Förlag: Carl Sunnegårdh, Midsommarkransen.
Nr: 420.
Obegagnat.
[Gamla formatet 9x14 cm]

1926
Slussen-Gröndal

Karl Johans torg-Hornsgatan-Södertäljevägen-Lövholmsvägen-Gröndal

1936
Slussen-Gröndal-Ekensberg

Södermalmstorg-Hornsgatan-Liljeholmsbron-Lövholmsvägen-Gröndal-Ekensberg

1946
Slussen-Ekensberg

Förortsbana

19

VC
xxx

Finns ej på 1926 års linjekarta

1936
Slussen-Enskede-Örby

Slussen-tunneln till Södra Bantorget och Ringvägen-Skansbro-Dalarövägen-Slakthuset-Enskedefältet-Stureby-Örby

1946
Slussen-Örby

Förortsbana

20

VC
xxx

Norra Lidingöbanan
1926
Humlegårdsgatan-Ropsten(-Kyrkviken
)
Humlegårdsgatan-Sturegatan-Sturevägen-Ropsten
(-Lidingöbron-Islinge-Lidingö Villastad-Kyrkviken)

1936
Humlegårdsgatan-Ropsten-Kyrkviken

Humlegårdsgatan-Sturegatan-Sturevägen-Ropsten-Lidingöbron-Islinge-Vasavägen-Kyrkviken

1946
Humlegårdsgatan-Ropsten-(Norra Lidingö)

Förortsbana

21

VC
xxx

Södra Lidingöbanan
1926
Humlegårdsgatan-Ropsten(-Gåshaga
)
Humlegårdsgatan-Sturegatan-Sturevägen-Ropsten
(-Lidingöbron-Härserud-Skärsätra-Brevik-Gåshaga)

1936
Humlegårdsgatan-Ropsten-Gåshaga

Humlegårdsgatan-Sturegatan-Sturevägen-Ropsten-Lidingöbron-Herserud-Skärsätra-Brevik-Gåshaga

1946
Humlegårdsgatan-Ropsten-(Södra Lidingö)