FAMGUS VYKORT - VYKORTSSNURRAN

Vykortsområde #169

Sidan uppdaterad den 22 mars 2023

Jetflyg
VC

Vykortets titel: Tokyo International Air Port (Haneda).
Förlag: NBC (Nippon Beaty Card Center).
Foto: okänd.
Nr: 320
Postgånget 14 april 1967.

Detta vykort är intressant såtillvida att man kan tre olika modeller av långdistansjet som användes under 1960-talet.

Främst ser vi den främre delen av Lufthansas Boeing 707 D-ABUG "Essen". Planet levererades i januari 1966 och var i tjänst hos Lufthansa fram till 1970 då det leasades ut till Condor.

Nästa plan vi ser är Garudas (Indonesian Airways) Convair Coronado 990 PK-GJC "Majapakit". Detta plan var den sista Coronado 990 som tillverades och levererades 1963. I tjänst hos Garuda till 1973.

De sista två planen vi ser längre bort i bilden är två stycken Japan Air Lines Douglas DC-8. Registreringarna är tyvärr oläsliga men borde vara i spannet JA8001-JA8018 med tanke på fotograferingsåret.

Av de tre modellerna vi kan se var Boeing 707 och Douglas DC-8 storsäljare och fanns hos ett större antal flygbolag. Convairs Coronado CV-990 blev marknadsmässigt inte ett lyckat flygplan. Det kunde aldrig riktigt tävla med de två andra modellerna vi ser på bilden och byggdes bara i 37 exemplar. Största användare blev American Airlines och i Europa Swissair.

Bilden som visas på vykortet är med största sannolikhet tagen 1966.

Jetflyg

Det första civila jetflyget flög redan 1949, det var Comet 1.
Comet 1 hade vissa barnsjukdomar, så efter flera svåra krascher på 1950-talet blev det flygförbud. De Havilland var tillbaka 1958 med Comet 4 som sedan flög kommersiellt fram till 1980.

1958 togs även Boeing 707 i drift av Pan American Airways. Denna flygplanstyp blev sedan den mest spridda av de första typerna jetflygplan.

Caravellen följde efter 1959. SAS blev flygbolaget som gjorde den första kommersiella flygningen med denna typ.

1959 togs även Douglas DC-8 i tjänst av Delta Airlines i USA. Även denna modell blev en storsäljare som faktiskt flyger än idag som fraktflygplan.

Några ord om den europeiska flygplanstillverkaren Airbus.
Deras första modell A300 togs i kommersiell drift år 1972. Sedan har ett flertal modeller följt och den mest spektakulära är nog A380, dubbeldäckaren.
Jag har dock väldigt få vykort från denna tillverkare då jag mer koncentrerar mig på tiden från 1930 till slutet på 1960-talet.

Nästa vykortsområde
VC
VC
VC
VC
VC
Comet 4C
United Arab Airlines
Okänd registrering
Det första kommersiella jetflygplanet. Den första versionen Comet 1 hade några stora olyckor på 50-talet så att modellen fick flygförbud. Ombygd som version Comet 4 var den i trafik till 1980.
Caravelle SE-210
Finnair
OH-LSF
Caravellen ligger mig varmt om hjärtat. Har många vykort och samlar vykort/foton/magasinsbilder från de 282 exemplaren som byggts.
Boeing 707
Air Mauritius
3B-NAE
Byggdes i nästan 900 exemplar.
I tjänst ända fram till 2013. Fanns både ciivila och militära modeller.
Snarlik DC-8.
Douglas DC-8
Panagra Airways
N8274H
Byggdes i ca 550 exemplar. Fortfarande i aktiv tjänst, men då som fraktflygplan.
Använd enbart som civilt flygplan.
Snarlik Boeing 707.
Airbus A300
SAS
F-WZEN (LN-RCA)
Finns ju ett antal modeller från Airbus att samla på, A320, A330, A340, A350 och så A380.
Airbus flygplanen är lite för moderna för mig. Har några få vykort i samlingen.


Klicka på symbolen för en slumpmässig sida

***

Länktips:

Använd länken nedan (Aviation postcards) för att se min flygsamling!

***

famgus.se

Svenska samlingen | Finska samlingen (Mänttä) | Aviation postcards (in English)